مقدمه:

از مسائل مهمي که کمتر به آن توجه شده است مبحث   فرهنگ سازي براي خدمت گزاري  يا انجام کار براي مردم است  ، خدمت کردن به مردم  در دين مبين اسلام و همه اديان الهي مورد تأکيد است و   ازجمله  با ارزش ترين کارها در اسلام خدمت کردن به مردم است که متأسفانه سيستم اداري ما در بعد فرهنگ سازي براي خدمت گزاري خوب عمل نکرده و همين امر باعث گرديده دستگاه اداري ما در موضوع خدمت گزاري نتواند آن طور که شايسته مردم است وظائفش را انجام دهد و رضايت مردم را جلب نمايد ضمن اينکه ما بهترين و شريفترين قشر جامعه را در دستگاههاي اداري داريم ، بنابراين لازم است قبل از ورود کارمند به عرصه خدمت رساني آموزش هاي مورد نياز در رابطه با خدمت رساني به آن ارائه داد ، ما به سمتي پيش رفته ايم که جايگاه ارباب رجوع با مستخدم عوض شده ارباب رجوع جايگاه بسيار والايي دارد و در دستگاه اداري بايد مورد تکريم قرار گيرد و مستخدم هميشه بايد خودش را خادم ارباب رجوع بداند و جايگاه کارمند از عنوان مستخدم بودن آن مشخص است ولي قضيه برعکس شده مستخدم احساس مي کند که بر مردم ارجحيت دارد و جايگاهش بالاتر از مردم است ما بايد براي فرهنگ سازي کار و تلاش و خدمت گزاري به مردم راهکارهاي عملي انجام دهيم و خدمت گزاري به مردم را تقويت نمائيم.